Deltag i sommerens højtlæsningskampagne

14.07.14
Sommeren over sætter Slagelse Bibliotekerne gang i en kampagne, der i den grad sætter højtlæsningen på dagsorden. På bibliotekerne kan du let få fingre i skønne højtlæsningshistorie-pakker om f.eks. røvere, dyr, prinsesser eller...

Sommeren over sætter Slagelse Bibliotekerne gang i en kampagne, der i den grad sætter højtlæsningen på dagsorden. Det gør vi fordi at al nyere forskning viser at børns sprog og udvikling på mange måder er afhængigt af at de møder sproget, nye ord og begreber. På længere sigt, bliver børn der får læst højt, selv bedre læsere og bedre til at forstå en skreven tekst - og man skal ikke stoppe med at læse højt, når børnene selv lærer at læse.

Hele sommeren kan du let at få fingre i skønne højtlæsningshistorier. Vi har nemlig pakket vores bøger ind, så man let kan låne tre bøger om f.eks. prinsesser, drager, røvere eller uhyrer. Du kan også finde nogle anmeldelser og læselister her, hvis du vil summe videre på nettet. Du kan også komme på biblioteket og deltage i et eller flere af sommerens højtlæsningsarrangementer på børnebibliotekerne.

Vær med på Facebook
Hele sommeren igennem kan man også finde anmeldelser på facebook.com/slagelsebibliotekerne og her kan man også sende sine egne anmeldelser ind. Det er ret let: du kan skrive en besked på væggen eller sende en privatbesked. Husk at skrive titel, forfatter, barnets alder og køn, og et par linier om handlingen og hvorfor den er god at læse. Har du lyst til at skrive mere, så er du selvfølgelig mere end velkommer. Når sommeren er gået trækkes der lod blandt de mange anmeldelser om en højtlæsningspakke, der kan give nogle hyggestunder i efterårets mørke.

Men hvad skal der til for at blive en god oplæser?
Her nedenunder kan du få gode tips til hvordan man læser højt på den bedste måde.

Gør det!
Højtlæsning er ikke den store videnskab. Det er langt vigtigere at læse højt end at undlade at læse højt. Og man kan læse for børn i alle aldre. Det vigtige er at man vælger en historie, der passer til deres alder og med et emne de kan li’. 

Vær sammen
Det der tæller er at du og dit barn nyder tiden sammen i sofaen, sengen eller på græsset. Sluk fjernsynet og Ipad’en og tag tiden til en fælles hyggestund.

Nyd det
Sørg for at bruge tid på at læse. Børn kan mærke, hvis bogen jappes igennem eller man føler højtlæsningen er en sur pligt. Find en bog i begge kan more jer over og som passer til barnets alder – og vælg gerne bogen sammen.

Den forkerte bog
Det kan jo hænde, man får valgt forkert. Sker det, så læg bogen væk og find en anden. Det giver ingen mening at læse en bog, der keder og som barnet ikke gider lytte til.

Viden og fantasi
Højtlæsningen er med til at sørge for at dit barn møder Ronja og Birk, hører om Palle alene i verden eller Vitellos liv med sin mor. Det giver dem viden til at forstå verden og fantasi til at digte sine egne historier.

Nye ord og begreber
Brug tid på at forklare nye ord.
Brug tid på at svare på barnets spørgsmål.
Det er vigtigt at barnet forstår historien og mange spørgsmål viser bare at barnet er med på historien og nysgerrig efter fortsættelsen. Så bliv ikke irriteret, men sig f.eks. ”lyt efter, skat, og så kommer vi til det”.

Lav stemmer
Det kan måske være lidt grænseoverskridende, men prøv det når du er lidt mere sikker på højtlæsningen. Det behøves ikke være alle stemmer, men bare det at f.eks. musen får en pivestemme eller troldens stemme er dyb, kan give historien mere fylde. 

Læseglæde og koncentration
Børn, der får læst højt har lettere ved at koncentrere sig og mange undersøgelser viser at de også har lettere ved at lære at læse og skrive, når de kommer i skole. Børn, der fra de er små er vant til at få historier, har tit mere lyst til selv at læse.

Inspiration og hjælp
Har du brug for at høre nogle læse op, for at se hvad man kan gøre, så find en lydbog af f.eks. Jesper Christensen, Thomas Winding eller Peter Frödin. De er dygtige og man kan få tip ved at lytte til dem. 

Genlæsning
Når I har styr på det der med højtlæsningen, så lad dit barn være med i fortællingen. Lad barnet forklare et billedes handling – måske kommer der en helt ny historie ud af det? Lav sjove vrøvlesætninger og lad barnet lege med ordene.

Dialogisk læsning
Læsning skal være sjovt, og læsning skal være en leg. Hvis man vil, så kan man gøre det til en endnu større leg ved at bruge dialogisk læsning. Det betyder sådan set bare, at man læser på en måde, der skaber sprogligt samspil med børnene – og de ovenstående fif får en et godt skridt på vejen. Men vil man mere med den dialogiske læsning, så kan der læses mere om det på hjemmesiden Sprogpakken.dk