Ofte stillede spørgsmål til biblioteket

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi ofte hører fra brugerne af biblioteket. Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Af Caroline Overgaard

Låner på biblioteket

Icon Description

Hvordan bliver jeg låner på Slagelse Bibliotekerne?
Du kan henvende dig på et af bibliotekerne for at blive indmeldt, og du skal medbringe dit sundhedskort. Hvis du er under 18 år, skal du medbringe dit sundhedskort samt indmeldelsesblanket, som dine forældre/værge har udfyldt og underskrevet.

Er du over 18 år kan du selv oprette dig som bruger via NemID på slagelsebib.dk
Du opretter dig som bruger ved at trykke på 'Log ind' og derefter på 'Ny bruger?' 'Opret dig som bruger' og 'Log ind med NemID'.

Når du er oprettet og har valgt bibliotek og pinkode, kan du trykke på Min Konto - Redigér brugerprofil.
Her kan du skrive e-mail og mobilnummer, så vil der hurtigt komme besked, når dine reserveringer er klar til afhentning.
Det er også her du kan sætte reserveringer på pause, hvis du er på ferie.

Du bruger dit sundhedskort, når du låner på biblioteket. Børn og personer uden sundhedskort kan få udstedt lånerkort.

Kan jeg som dansker, bosiddende i udlandet, låne på Slagelse Bibliotekerne?
Ja, men du skal oprettes som låner. Du kan blive oprettet ved at vise sundhedskort, pas eller anden billedlegitimation.

Kan jeg som udenlandsk statsborger låne på Slagelse Bibliotekerne?
Ja, men du skal oprettes som låner. Du kan blive oprettet ved at vise sundhedskort. Har du ikke et sundhedskort eller opholdstilladelse, kan du vise pas, kørekort eller ID med billede.

Gebyrer og erstatning

Icon Description

Skal jeg betale gebyr, hvis jeg ikke afleverer til tiden?
Ja, det kan koste helt op til 230 kr. hvis du bliver meget forsinket. Se mere her.

Hvad sker der, hvis jeg afleverer lånte materialer for sent?
Du får en påmindelse på mail eller sms tre dage før lånetiden udløber og en hjemkaldelse på femte dagen efter afleveringsfristens udløb. Hvis du ikke afleverer snarest, efter den sidste besked, bliver der ved aflevering beregnet et gebyr i MIT BETALINGSOVERBLIK. Hvis du stadig ikke afleverer de lånte materialer, bliver der, en måned efter afleveringsfristens udløb, udskrevet en regning og et regningsgebyr i MIT BETALINGSOVERBLIK. Regningen bliver sendt til din Digitale Postkasse fra MIT BETALINGSOVERBLIK. Hvis du er fritaget for digital post bliver der sendt en regning med indbetalingskort til din adresse.

Skal jeg betale gebyr, hvis jeg afleverer efter lukketid på sidste rettidige afleveringsdag?
Hvis du afleverer gennem brevsprækken i Korsør eller Skælskør, efter biblioteket er lukket, bliver materialet først afleveret i vores system næste morgen. Derfor skal du betale gebyr.

Hvordan betaler jeg?
Du kan kun betale dine mellemværender til Slagelse Kommunes opkrævningsafdeling i MIT BETALINGSOVERBLIK.
Du kan se en oversigt over dine biblioteks-mellemværender på bibliotekets app ’Biblioteket’, på ’Min konto’ på hjemmesiden og på automaterne i bibliotekerne.

Hvor meget må jeg skylde?
Hvis du skylder 200 kr. eller mere, bliver du blokeret og kan ikke længere låne.

Hvorfor er mit lånerkort blokeret?
Der kan være flere grunde til at kortet er blokeret. Det kan være fordi du skylder 200 kr. eller mere, men du kan også være blevet spærret fordi du har glemt dit lånerkort i en selvbetjeningsautomat eller du har tastet forkert pinkode ind for mange gange. Henvend dig til personalet.

Jeg har desværre mistet eller fået ødelagt et biblioteksmateriale. Hvad koster det?
Det koster det, som det koster biblioteket at genanskaffe materialet. Dvs. prisen plus 50 kr. til biblioteksklargøring (indbinding, chip osv.).
Bemærk, at hvis det drejer sig om en DVD eller et spil kan erstatningsprisen være langt højere end butiksprisen. De kan nemt koste 1000 kr. eller mere, så pas godt på dem.
Finder du materialet indenfor seks måneder efter du har betalt erstatning og er det i god stand, kan du få erstatningen tilbage. Eventuelle gebyrer får du dog ikke tilbage.

Hvorfor er bibliotekets film og spil så dyre at erstatte?
Biblioteket skal betale en særlig høj pris, når vi køber spil og film. Det skyldes en bestemmelse i ophavsretsloven, der siger, at bibliotekerne kun må udlåne film og spil, hvis de er godkendt til udlån, og biblioteket har betalt for retten til at udlåne disse materialer. Erstatningsprisen er derfor meget højere end den pris, materialet kan købes til i butikkerne.

Hvad er særregler for erstatning?
Normalt erstattes et materiale med indkøbsprisen + 50 kroner til biblioteksklargøring. Hvis der er tale om ældre eller sjældne materialer eller hvis der er tale om en del af et flerbindsværk kan biblioteket dog fastsætte en højere erstatningspris.

 

"Min konto" og brugerprofil

Icon Description

Hvorfor skal jeg ikke vælge afhentningssted?
Du har et fast afhentningssted, som er genereret ud fra din indmeldelse. Hvis du ønsker at se dit afhentningssted og evt. ændre det, skal du være logget ind på hjemmesiden. Derefter skal du ind på "Min konto" og  "Brugerprofil". Her har du mulighed for at se og ændre dit afhentningssted. Ændringen gælder kun fremtidige bestillinger. Hvis du vil ændre på eksisterende bestillinger skal du kontakte biblioteket.

Hvorfor kan jeg ikke vælge seneste interessedato?
Der er sat en standardinteressefrist på 2 år. Du kan forkorte fristen i "Min konto" - "Brugerprofil", men så gælder ændringen for alle dine fremtidige bestillinger.
Du kan slette bestillinger under "Min konto" - "Reserveringer i kø" hvis du ikke længere er interesseret i materialet.
Vi forsøger altid at skaffe bestilte materialer hurtigst muligt, uafhængigt af om der er kort eller lang interessefrist.

Hvordan undgår jeg, at der kommer materialer hjem til mig, mens jeg er på ferie?
Du kan i "Brugerprofil" under "Min konto" angive en periode, hvor du kan sætte dine reserveringer på pause, hvis du f.eks. er på ferie. Du beholder din plads i reserveringskøen.

Reserveringer

Icon Description

Kan jeg slette en reservering?
Ja, du kan slette dine reserveringer, hvis du logger ind på "Min konto" og vælger "Reserveringer i kø" eller "Reserveringer til afhentning".

Kan jeg afhente mine reserverede bøger senere end efter sidste afhentningsdato?
Nej, det kan du ikke. Når fristen for afhentning er udløbet slettes reservationen automatisk, og materialet kan lånes af andre.

Kan jeg få at vide, hvad jeg tidligere har lånt eller reserveret?
Nej, i henhold til registerloven må biblioteket ikke gemme oplysninger om tidligere lån og reserveringer.

Hvordan sikrer jeg at min reserveringer ikke kommer hjem til mig, mens jeg er på ferie?
Du kan indsætte en fraværsperiode, når du er logget ind på bibliotekets hjemmeside. Du skal ind i "Min konto" og vælge "Brugerprofil". Herefter får du mulighed for at sætte dine reserveringer på pause. Du bevarer din plads i reservationskøen og skal således ikke starte forfra.

Jeg har fundet en bog på hylden, men jeg kan ikke låne den?
Du skal altid henvende dig til personalet, som kan undersøge, hvorfor du ikke kan låne bogen. Det kan være fordi den er reserveret til en anden låner, og personalet endnu ikke har nået at tage den fra. Du har altid mulighed for selv at reservere bogen, eller bede personalet gør det.

Der stod på skærmen, at bogen var hjemme, men jeg kunne ikke finde den, da jeg ledte på hylden. Hvorfor?
Det kan der være flere årsager til. Bogen kan være stillet på en forkert hylde. Den kan også netop være afleveret og ikke sat på plads endnu. Det kan også være, at du har overset en oplysning på skærmbilledet og leder det forkerte sted. Når du ikke kan finde en bog på hylden, er det derfor altid en god idé at spørge personalet.

Hvor(dan) finder jeg reserverede materialer som står klar til afhentning?
Materialerne står på selvafhentningshylderne. De står efter seneste afhentningsdato 'Hylde nummer' og herefter efter reservationsnummer i Dalmose, Slagelse og Vemmelev. I Korsør og Skælskør står de kun efter reserveringsnummer. Når materialet er fundet skal det blot udlånes i selvbetjeningsautomaten.

Hvorfor er min bog ikke klar til afhentning, når den stod som hjemme på skærmen?
Det kan være fordi personalet ikke har nået at finde bogen frem, og du kan måske selv finde den på hylden. Eller måske stod den på et af de andre to biblioteker i kommunen og skal først fragtes hen til dit lokale bibliotek.

Om biblioteket

Icon Description

Hvornår har biblioteket åbent?
Du kan se vores åbningstider her. Vælg det ønskede bibliotek på oversigten.
 

Har I trådløst internet?
Ja, du kan bruge vores WiFi på bibliotekerne i Slagelse, Korsør og Skælskør.

I Slagelse og Korsør: Find netværket biblioteket og brug koden biblioteket

I Skælskør skal du følge denne vejledning: 
1. Vælg netværket: SK-GUEST på din pc eller mac og en side kommer frem med login.
2. Kryds af i Acceptér og vælg SMS.
3. Indtast dit mobilnummer og du modtager du modtager kort efter en engangskode på SMS. 
4. Indtast koden på siden og tryk Tilslut.

 

Kan jeg printe på biblioteket?
Ja, du kan printe på alle vores biblioteker. Se mere om kopi, print og scan med Princh her

 

Jeg vil gerne være bogopsætter - hvad skal jeg gøre?
Biblioteket søger med jævne mellemrum nye bogopsættere. For at blive taget i betragtning skal du være mellem 14 og 17 år. Er du interesseret i at blive bogopsætter kan du skrive til os på ??? Du vil blive oplært til opgaven, men du skal være god til alfabetet og forstå princippet i bibliotekets emneopstillinger.